Mitä ajattelen kuntavaalien teemoista?

Luonto Helsingissä, rakentaminen & asuinalueet
Luontoalueita on säilytettävä Helsingissä nykyisellä tasolla. Jos rakentamista keskitetään luontoalueille, monelle helsinkiläiselle kimmoke asua Helsingissä vähenee. Luonto ja lähiluonto auttavat vähentämään stressiä ja lisäävät liikuntamahdollisuuksia luonnollisessa ympäristössä. Viherverkosto on säilytettävä nykyisen laajuisena. Merellisen Helsingin mahdollisuuksia on lisättävä, uintipaikkoja, talviuintipaikkoja ja matalan kynnyksen paikkoja päästä veteen veneilemään ja kajakoimaan.
Helsingissä talouskasvu ja työpaikat eivät kilpaile luontoarvojen kanssa. Päinvastoin, kun pidämme huolta kaupungin ympäristön tilasta, kaupunki on kiinnostava paikka tulla asumaan, työskentelemään ja investoimaan, ja vierailemaan matkailijaa. Montako ulkomaista matkailijaa tulee Helsinkiin korkeiden pilvenpiirtäjien vuoksi? En usko, että monikaan.
Korkeita kerrostaloja voidaan rakentaa alueille, jossa ei ole valmista matalaa rakennuskantaa tai kulttuuriperintöalueita. Tällaisia alueita ovat esim. Pasila tai vanhat satama-alueet. Sen sijaan korkeita kerrostaloja ei pitää rakentaa alueelle, joissa on viher- ja luontoalueita, eikä pidä purkaa vanhempaa historiallista tai perinteistä matalaa rakennuskantaa ja korvata korkeilla. Pitäisi tarkemmin harkita minne korkeaa rakentamista sijoitetaan.
Siirtolapuutarhat ovat osa monen alueen luontoa ja tärkeitä asukkaille. Niitä on säilytettävä mahdollisuuksien mukaan ja vältettävä maavuokrien kohtuuttomia korottamisia. Myös vuokratonteille sijaitsevien asuinrakennusten vuokria on tarkastettava maltillisesti, jottei asukkaita aseteta kohtuuttomaan asemaan. Historiallisten ja perinnerakennusten maanvuokrissa on pidettävä kohtuus.
On myös alettava vakavasti pohtia milloin uusien asukkaiden houkuttelu suurin määrin on järkevää. Tässä on rajana jo Helsingin kaupunkialueen rajallisuus. Voidaanko keskittyä nostamaan Helsingin talousalueen tuottavuutta sen sijaan, että tavoitellaan väestömäärään nousua miljoonaan? Helsinkiin tullaan monen syyn vuoksi, mutta väkimäärän jatkuvan kasvun tavoittelu vain kasvun vuoksi ei ole järkevää.
Liikkuminen
Keskustassa on mainiot mahdollisuudet liikkua jalan. Keskustaan tulo on vähentynyt monilla eri kulkuneuvoilla. Jos pyritään muuttamaan koko keskusta kävelyalueeksi, se vaikuttaa siihen miten yritykset ja liikkeet siellä pystyvät toimimaan. Asuminen ydinkeskustassa ja Etelä-Helsingissä vaikeutuu, koska asukkaat, joilla on auto vaikkapa työn tai harrastuksien vuoksi eivät pääse sujuvasti liikkumaan kotiinsa tai sieltä pois.
Viime vuosina Helsingissä on viety läpi autoilua hankaloittavia toimia asukkaiden ja yrittäjien mielipiteistä välittämättä. Kokeilut ovat tuoneet mukanaan mittavat loppulaskut, liikenneruuhkia ja näivettäneet keskustan elinvoimaa. Sujuva liikenne ja kaikilla kulkumuodoilla saavutettava keskusta on Helsingin elinvoiman kulmakivi. Nyt onkin vapautettava katutilaa maanalaisilla kulkuväylillä.
En kannata polttomoottoriautokieltoa. Sähköautoilu lisääntyy, kun sen edellytyksiä parannetaan. Nyt sähköauton hinta on ulottumattomissa suurimmalle osalle ihmisiä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta hankkia sitä. Latauspisteitä on niukasti ja taloyhtiöiden latauspisteiden rakentaminen on kallista eikä monella yhtiöillä ole siihen varaa. Jos halutaan siirtymistä sähköautoiluun, kaikki nämä on laitettava kuntoon ennen kieltoja.
Lönnrotinkadun kolmen vuoden nastarengaskiellon kokeilun arvio toteaa, että suuri osa päästöistä johtuu katuhiekoituksesta ja kesällä rakennustöistä. Valitettavasti nastarengaskieltoa ollaan tästä huolimatta laajentamassa tärkeälle Runeberginkadulle Töölössä. Tällä vaikeutetaan monen asukkaan ja yrittäjän elämää, joiden on liikuttava myös ydinkeskustan ulkopuolella, ja joille nastarenkaat ovat tärkeä turvallisuusväline. Ilmanlaatu huononee kaupungissa talvisin ja keväisin etenkin jalkakäytävien ja kevyen liikenteen väylillä käytetyn katuhiekoituksen vuoksi, kokeilulla ei todettu, että nastat olisivat tässä keskeinen syy.
Pyöräteihin on investoitu paljon viime vuosina. Olisi hyvä pysähtyä tarkastelemaan pyöräteiden käyttöasteita ja käyttää dataa suunnitelmiin siitä, miten ja mihin pyöräteitä rakennetaan tulevaisuudessa.
Huoltotunneli voisi mahdollistaa läpiajomahdollisuuden yksityisautoilulle, sekä pelastus-, huolto- ja jakeluliikenteelle. Pitää mahdollistaa keskustan huoltotunnelista ajaminen maanalaisiin pysäköintilaitoksiin kaikista sisäänkäynneistä ja sisäänajot tulisi sijoittaa kauemmaksi ydinkeskustasta.
HSL ja joukkoliikenne
Lyhyemmän matkan lippu voisi olla hyödyllinen mikäli se voidaan toteuttaa eri puolilla Helsinkiä, jotta turvataan yhdenvertainen kohtelu asukkaille. Raideliikenteeseen ja pyöräilyväyliin on viime vuosina kohdistettu paljon resursseja. Raideliikenne on investointina kuitenkin kallis. Olisi hyvä pohtia missä määrin ja minne raideliikennettä rakennetaan lisää, jotta joukkoliikenne pystytään rahoittamaan myös tulevaisuudessa. Rahoitushan pohjaa joko lipunhinnoilla kerättäviin varoihin tai kuntien maksamiin kuntaosuuksiin, jotka tulevat siis verovaroista. Kaikki helsinkiläiset siis maksavat joukkoliikenteen kuluja, eikä vain käyttäjät.
Pk-seudun kolme kaupunkia muodostavat nyt jo melko yhtenäisen työllisyys- ja asumisalueen. Olisi hyvä pohtia minkälainen joukkoliikenteen lipun ratkaisu on järkevä silloin kun moni saattaa liikkua paljonkin kuntarajojen yli, vaikkapa asua yhdessä kunnassa, käydä töissä toisessa, ja harrastaa kolmannessa. Kuntien rajat ovat tulleet enemmän hallinnollisiksi kuin käytännön rajoiksi.
Ilmasto
Hiilineutraalisuus on tavoite, jota pitää tavoitella lähivuosien aikana, tavoite on kuitenkin pidempi kuin seuraava valtuustokausi. Kaupunkilaisten kustannukset ovat kasvaneet viime vuosina. Nyt voisi tarkastella mitkä toimet ovat tehokkaita ja asukasystävällisiä hiilineutraaliuden suuntaan. Asumisen päästöjen väheneminen on jo merkittävästi vähentänyt Helsingin hiilidioksidipäästöjen kokonaismäärää.
Vihreän siirtymän investointeja on hyvä houkutella Helsinkiin sellaisilla sektoreilla joihin kaupunkiympäristössä on mahdollisuus. Helsingin omistamien energialaitosten on hyvä pyrkiä vihreään siirtymään laaja-alaisesti.
Terveydenhoito
Hoitoonpääsy on yksi suurimpia terveydenhoidon ongelmia tällä hetkellä. Helsingin pitää kohdistaa enemmän resursseja sen varmistamiseen, että myös kiireettömään hoitoon pääsee. Nyt se tuntuu välillä mahdottomalta. Kiireettömästä ongelmasta tulee pian akuutti, jos hoitoon ei pääse.
En kannata terveyskeskusmaksua. Maksu kohdistuisi etenkin heihin, joilla ei ole mahdollista päästä sujuvasti ja helposti työterveyden palveluun. Terveyskeskukseen ei nytkään useimmiten pääse jonottamatta pitkään. Niin kauan kuin tähän ei saada yhdenvertaista kohtelua tai tasapainoisempaa järkevää järjestelyä, ei ole järkevää asettaa terveyskeskusmaksua, joka kohdistuisi juuri senioreihin ja ilman vakituista työn tuomia terveyspalveluetua oleviin henkilöihin.
Senioreiden hoivaan pitää panostaa ja tarkistaa hoivaan pääsyn polut. Kotihoidolla pärjää jonkin aikaa, mutta lähes aina palveluasumiseen pääsee vasta erittäin huonokuntoisena, joskus ei silloinkaan. Vanhuksia ei saa jättää heitteille, hoivapaikkaan pitää päästä myös Helsingissä!
Verot
En kannata kuntaveron nostoa. Verojen korotus on lyhyt tie, koska aina löytyy tarpeita jotka tuntuvat niin oleelliselta, että veroja korottomalla ne pitää tarjota. Helsingissä asuminen ei ole halpaa, ja veroja ei tule korottaa asumisen yhä kallistumiseksi.
Kasvatus ja koulutus
Painotettu opetus antaa monelle koululaiselle mahdollisuuden perehtyä itselleen tärkeisiin aineisiin, painotettua opetusta ei tule poistaa vaan sitä pitää lisätä. Vasemmistossa vaaditaan, että painotetun aineen luokat tulee hajottaa. Itse koen, että on kummallista nähdä vaaralliseksi se, että nuoret käyvät samaa luokkaa toisten samanlaisista harrastuksista kiinnostuneiden kanssa. Päinvastoin, se lisää turvallisuuden tunnetta ja osallistumista yhteisiin kiinnostuksen kohteisiin.
Kännykkäkielto tunneilla ja mahdollisesti välitunneillakin voisi olla hyvä päätös, jotta tunneilla voidaan keskittyä opetukseen, ja välitunneilla olisi mahdollisuus tehdä muuta kuin liimautua kännykkään.
Perheillä tulee olla mahdollisuus koulun valintaan niin halutessaan. Kouluilla on eri painotuksia, eikä tämä ole siinä määrin ongelma, että siitä pitäisi sellaista tehdä.
Vaikka englannin kielen käyttöä voidaan lisätä, on panostettava myös kotimaisten kielten opetukseen ja osaamiseen ja siihen että kuntapalveluissa osataan ja opitaan kotimaisia kieliä. Emme saa luisua siihen, ettei suomen kieltä käytetä tai osata, koska maailmassa on vain yksi maa, jossa suomen kieltä käytetään pääkielenä.
Kulttuuri
Kirjastot ovat tärkeä palvelu todella monelle. Mahdollisuus ilmaiseen sivistykseen, tiedonhankintaan ja moneen muuhun sivistyspalveluun on hyvä turvata Helsingissä, eikä tästä ole tarpeen säästää tällä hetkellä. Kirjastoissa on kuitenkin hyvä muistaa sen perustehtävä: lukemisen, tiedon edistäminen ja kirjallisuuteen perehdyttäminen. Monet uudet kirjaston tehtävät eivät saa syrjäyttää mahdollisuutta lainauksiin tai lehtiin tai kirjoihin syventymiseen lukusalin hiljaisuudessa.
Kulttuurin avustukset ovat tärkeä väline tukea monipuolista kulttuuritarjontaa Helsingissä. Kulttuuri on myös vetovoimatekijä. Kulttuuri- ja vapaa- ajan lautakunnan varapuheenjohtajana olin päättämässä kulttuuritoimijoille kohdistetusta lisätuesta viime vuonna.
Taiteen perusopetuksen resurssit on pidettävä vähintään nykyisellään. Monelle nuorelle musiikki tai tanssi on tärkeä harrastus, joka kehittää monenlaisia taitoja.
Monenlaiset liikuntapaikat ovat helsinkiläisten suosiossa ja lisäävät hyvinvointia. Ulko- ja sisäliikuntapaikkoja on oltava ympäri Helsinkiä ja niihin tulee investoida.
Työllisyyspalvelut
Työllisyyspalvelut ovat siirtyneet nyt Helsingille. Kaupungin pitäisi selvittää miten yli 50-vuotiaiden työllistymistä voidaan tukea paremmin. Jostain kummallisesta syystä tämä ikäluokka kohtaa työllistymisen vaikeuksia, vaikka heillä on taidot ja tiedot ja asenne kohdallaan. Meillä ei ole varaa syrjäyttää näitä työkykyisiä ja työhaluisia nykyisiltä työmarkkinoilta.
Maahanmuutto
Pääosin kotouttaminen on edennyt hyvin tai kohtuullisesti. Epäonnistumista on myös tapahtunut. On hyvä houkutella Helsinkiin työperäistä maahanmuuttoa, mutta muuttovoiton ei tule keskittyä vain ulkomaisen väestön saamiseen Helsinkiin, vaan myös muualta Suomesta tulee olla mahdollisuus muuttaa kaupunkiimme.